De impact van social media op jongeren

Nog een laatste keer je statusupdates bekijken voor je naar je werk of school vertrekt, het is een situatie die elke jongere wel eens meemaakt. Maar is dat allemaal wel goed voor de jeugd? ‘We zijn egoïstischer dan vroeger’, vindt social media expert Miel van Opstal.

Volgens Miel van Opstal (33), Senior Digital Consultant bij Cleverwood, kunnen jongeren beter twee keer nadenken voor ze het web onveilig maken met statusupdates en foto’s. ‘Heel veel jongeren beseffen de gevolgen van misbruik van social netwerksites niet’, vindt Van Opstal. ‘Vanaf het moment dat jongeren in contact komen met social media, moeten ouders en leerkrachten hen begeleiden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat bedrijven redenen zoeken om iemand niet aan te werven. Leuke feestfoto’s waarop je puberaal gedrag vertoont, kunnen ervoor zorgen dat je de job niet krijgt. Je mag jong zijn en plezier maken, maar pas op met wat je de wereld instuurt.’

Stevige grip

Eén klik op de knop en het kan te laat zijn. Een relatie loopt op de klippen of een werknemer wordt ontslagen. ‘Heel wat gebruikers kunnen de grens niet trekken tussen wat ze wel en niet op social media plaatsen’, vindt Van Opstal. ‘Door de vluchtigheid en de toegankelijkheid krijgen gebruikers sneller spijt van wat ze op social media hebben geplaatst.’

Facebook en consoorten hebben niet alleen een impact op je bedrijfs- of liefdesleven, het social netwerkplatform heeft ook een stevige grip op je koopgedrag en gegevens. ‘Als iets gratis is, ben jij het product’, is Van Opstal duidelijk. ‘Je mag je gratis registreren op social media maar die media moeten wel hun rekeningen betalen. Uit al je bezoekgegevens trekt het bedrijf conclusies en verkoopt het die besluiten aan merken die hun reclame vervolgens op jou afstemmen’, deelt hij mee. ‘Facebook bepaalt zelfs welke vrienden je op je nieuwsoverzicht te zien krijgt. Je vrienden censureren je dus onbewust. We evolueren naar een tijd waar de mens afhankelijk wordt van de technologie’, klinkt hij verontrust.

Die zorgwekkende situatie kan heel wat gevolgen hebben voor jongeren. ‘Alle social media vragen zich af wat je aan het doen bent, waar je bent, met wie, enzovoort’, weet Van Opstal. ‘Met subtiele visuele lokkertjes probeert een heel team van sociologen, psychologen en psychiaters jou met een updatedrang op te zadelen. We raden aan om je content in de juiste context te plaatsen’, geeft hij als tip mee.

Mentaliteitsverandering

Social media kunnen ook op grote schaal schade berokkenen. Zo werkt de boost van social media mee aan een mentaliteitsverandering in de maatschappij. ‘We zijn egoïstischer dan vroeger, hoewel je via social media met meer personen in contact komt’, legt Van Opstal de vinger op de wonde. ‘We communiceren op een zielige manier. Online zie je geen lichaamstaal en hoor je geen intonaties in de stem. Daarnaast leiden social media ons telkens zo hard af dat we ons moeilijker kunnen concentreren.’

Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Social media kunnen ook als een springplank dienen voor nieuwe en frisse ideeën. ‘Evenementen zoals Jong Tuig in Gent, waar men willekeurige uitjes organiseert tussen wildvreemde mensen, trekken snel veel volk waarvoor een hele menigte direct gemotiveerd is’, vertelt Van Opstal. ‘Je kan echter ook op het internet zeggen dat je komt en het evenement steunt, en dan toch niet gaan. Het is altijd makkelijker om van op een afstand betrokken te geraken bij een zaak dan er effectief aan deel te nemen. Er is dus een verschil tussen digitale en effectieve motivatie.’

Weinig moderatie

Uiteraard zijn er veel positieve punten op te noemen over social media.
‘Je blijft in contact met mensen die op andere werelddelen verblijven want je kan niet over heel de wereld brieven of e-mails versturen’, meent Van Opstal. ‘Verder is het gemakkelijk om evenementen te organiseren en die onder de aandacht te brengen van een bepaalde groep vrienden. Je kan tevens zien hoeveel mensen er ongeveer afzakken. Om mensen te binden aan een goed doel of verhaal is dat ook heel interessant. Je kan mensen telkens op de hoogte houden van je laatste activiteiten.’

Waarin kunnen de social media nog verbeteren? ‘Het probleem is dat er geen overkoepelend orgaan is dat waakt over de consumptie van social media en dat er amper advies bestaat over het bepalen van de juiste hoeveelheid, frequentie en inhoud van je updates’, somt Van Opstal op. ‘Ook de mogelijkheid om een concept of draft te maken zou handig zijn, zodat gebruikers kunnen controleren of het wel zinvol is wat ze met het wereldwijde web willen delen. Vervolgens zouden social media net moeten aansporen om uit te loggen en naar buiten te spurten, maar dan zouden ze tegen hun eigen keuken spreken. Jammer, want velen zijn zo argwanend, terughoudend en voorzichtig geworden dat ze niets meer durven. Idealisten kunnen alleen maar proberen om mensen uit te nodigen via social media en activiteiten te organiseren. Fysiek samen zijn is het enige wat mensen bindt.’

Tekst en foto: Bart Perdieus

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s